01 oktober 2008

Stad i ljus

Så här i början av oktober vill jag passa på att slå ett slag för Ljus i Alingsås som går av stapeln i helgen och som fortsätter hela månaden ut. Ljussättare från olika delar av världen kommer till lilla Alingsås för att visa sina talanger efter en utvald promenadslinga i centrala stan. Det är otroligt vad man kan skapa med ljus. Allt från känslan av mystik till att befinna sig i ett vackert vykort. Förhoppningsvis kan man också få en del inspiration till sin egna trädgård.
Under tiden som detta pågår passar både affärer och restauranger på att ha kvällsöppet och ofta bidrar även de med någon form av ljussättning. Det blir ett helt annat liv i stan. Både i centrum och på ställen man annars aldrig i livet skulle våga gå till när mörkret fallit på.
Många gånger passar folk på att gå på restaurang med goda vänner för att sedan före eller efter promenera slingan runt. Denna bilden tog jag på café Ekstedts, Drottninggatan, för något år sedan. De har en riktigt mysig uteservering som självklart är ljussatt, god fika och varma filtar inte att förglömma...


3 kommentarer:

Villa Humlebo sa...

Tack för kommentaren! :0)
Vi kanske kan gå tillsammans på ljus i A-sås!?
Slår dig en pling imorgon!

Kram

Sara sa...

Asch nu försvann hela kommentaren bara för att jag skulle logga in oxå... ..suck...

Jaja, gillar ditt blivande kök iallafall med kakelugnen :)

Och du är så välkommen tillbaka till mig.
Självklart kommer jag att följa din renovering.

Kramiz

Annas skattkammare sa...

Vad mysigt det ser ut.. Ett ställe i min smak! Jag och sambon åkte med ett par kompisar på ljusschowen förra hösten, det var göörfint! Och sen åt vi på Musses. Ha en trevlig helg! Kram /Anna